Naam: | Volvo Autoshowroom, van Boshuizenstraat 75, Amsterdam |
Type: | bedrijfsbouwwerken; |
Opdrachtgever: | Koster?s Automobielbedrijf |
Uitgevoerd: | ja |
Bestaand: | ja |
Architecten: | Salomonson, H., 1966, 1968, showroom-; Salomonson, H., 1971, verbouwing-; |
Adres: | van Boshuizenstraat 75, Amsterdam; |
Archiefgegevens: | NAi/SALO 187, 613 |
Autoshowroom ontworpen als een modernistische glazen doos. Een experiment in prefabbouwen, garage-architectuur en verlichting. Met het gebruik van staal en glas en de paviljoen-achtige opzet is het gebouwtje een vrije interpretatie door Salomonson van de architectuur van Mies van der Rohe (Crown Hall in Chicago en de Neue Nationalgalerie in Berlijn) en Philip Johnson (Glass House in Connecticut). Salomonson werd in 1966 gevraagd door de heer Koster, directeur van Koster?s Automobielberdrijf, een autoshowroom in Buitenveldert te ontwerpen met een kelder voor een voorraad auto?s. Een eerste schets werd gemaakt in april 1966. Het ontwerp werd goedgekeurd in juli. De bouw begon in augustus 1967 en was voltooid in april 1968. Aantekening van Salomonson in 1968: ?5 april geopend, was tamelijk gereed. Koster zeer ontroerd. Het gebouwtje is van buiten bijzonder geslaagd, een mooie huid Bij het interieur zijn enkele dingen niet helemaal goed in de atmosfeer. Voor het eerst is bij ons een werk aan de buitenzijde beter dan van binnen.? Salomonson stelde zich ten doel een heldere hoofdvorm tot stand te brengen die vanaf de weg goed herkenbaar moest zijn. Een liggende glazen doos met een opvallende luifel is enigszins teruggeplaatst van de weg. De publieke ruimte is hierdoor nadrukkelijk betrokken bij het gebouw. Om een onderscheid te maken met de auto?s op straat, werd het niveau van de showroom iets hoger gemaakt. De verhoogde vloer van de showroom is belegd met witte vierkante tegels. De constructie van het gebouwtje bestaat uit een betonnen kelderbak (waarin opslag van de autovoorraad) waarop een lichte stalen opbouw is geplaatst (waarin de showroom en enkele kantoortjes). Twaalf stalen H-balken en acht stalen liggers dragen het platte dak, dat aan de voorzijde een grote luifel vormt. Het dak is opgebouwd uit pre-fab betonelementen (?Kwaaitaal?). Typerend voor deze (vloer) elementen is de gewelfde onderkant. Deze vorm werd gebruikt als reflector voor de in houten bakken gevatte TL-verlichting. De staande wanden van het gebouwtje bestaan uit glas en aan de achterzijde uit glazen bouwstenen en baksteen. De hoofdingang is symmetrisch in het midden van de glazen voorgevel geplaatst. Aan de achterzijde is een afrit naar de kelder. In de open showroom is aan de achterzijde een langwerpige ?doos in een doos? geplaatst. De houten wanden omvatten een ontvangstruimte, balie en een kantoortje. Toelichting van Salomonson bij het ontwerp omstreeks 1986: ?Een eenvoudige showroom met kantoorruimte en een kelder voor een kleine voorraad auto?s. Het leek mij goed om de auto?s in de showroom 40 cm boven het maaiveld te zetten waarmee deze zich onderscheiden van de andere auto?s op straat. De luifel maakte ik in de hoop dat de voorbijflitsende automobilist zich deze hoofdvorm zou herinneren en bovendien ontstond daardoor een beschutte binnenruimte. De constructie is simpel, een betonnen doos voor de kelder en een lichte stalen opbouw. Het dak wordt gevormd door schoon verwerkte Kwaaitaal elementen, waarbij de gewelfde vorm dienst doet als reflector voor de daaronder in houten profielen aangebrachte TL-verlichting. Het gebouw is door een nieuwe eigenaar op wrede wijze verbouwd, de glazen bouwsteen gesloopt en de luifel overdekt met reclame.?