Naam: | Getuigschrift voor menschlievend hulpbetoon |
Type: | Grafische ontwerpen; |
Opdrachtgever: | Ministerie van Binnenlandse Zaken |
Uitgevoerd: | ja |
Bestaand: | ja |
Architecten: | Croix, G.F. la, 1917; |
Bijdragen: | Kunstdrukkerij voorheen Roeloffzen-H?bner & Van Sa -drukker-, |
Archiefgegevens: | Nationaal Archief, Archief van Binnenlandse Zaken, Koninkrijksrelaties, Bestuur |
De draagpenning voor Menschlievend Hulpbetoon werd in 1822 door Koning Willem I ingesteld, om burgers te huldigen die in noodsituaties een menslievende daad hadden verricht die getuigde van moed, volharding en zelfopoffering. Deze onderscheiding bestaat in drie klassen: goud, zilver en brons. Bij de draagpenning behoort een diploma waarop de menslievende daad staat vermeld. Begin 1917 werd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken de Nederlandsche Vereeniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst (VANK) benaderd voor een nieuw te ontwerpen getuigschrift. Binnen deze vereniging fungeerde een College van Advies voor opdrachten (CVA), waarin ondermeer J.F. van Royen, directielid van de PTT, architect K.P.C. de Bazel, en de kunstenaar R.N. Roland Holst zitting hadden. In mei 1917 stelde dit college de minister van Binnenlandse Zaken voor om La Croix een opdracht te verlenen voor het ontwerp van een getuigschrift ?voor menschlievend hulpbetoon?. Het getuigschrift dat La Croix ontwierp had voor de drie gradaties in onderscheidingen respectievelijk de basiskleuren oranje, lila en groen. Kenmerkend is de symmetrische opzet en de uitgebalaceerde calligrafie van La Croix, die ook in diverse andere grafische ontwerpen uit die periode terugkeert. Onderin zijn aan weerszijden twee pelikanen afgebeeld, die jongen met hun bloed voeden, symbool van barmhartigheid. Het ontwerp stuitte op enige ambtelijke tegenwerking binnen het departement, waarop La Croix in oktober 1917 de hulp inriep van Roland Holst, die hij goed kende van het genootschap Architectura et Amicitia in Amsterdam. Deze kaartte binnen het college de kwestie aan en kennelijk werd er, waarschijnlijk door Van Royen, enige druk uitgeoefend. De minister conformeerde zich uiteindelijk aan het door de CVA gegeven positieve advies ten aanzien van het ontwerp van La Croix. Eind december werd het ontwerp definitief goedgekeurd, en vervolgens werden bij de gerenommeerde kunstdrukkerij vh. Roeloffzen-H?bner & Van Santen in Amsterdam de lithografie?n gedrukt. Het getuigschrift werd bij Koninklijk Besluit d.d. 11 februari 1918 ingevoerd en zou tot 1959 worden gebruikt.