Naam: Afdeling bouwkunde Technische Hogeschool Doelenstraat Delft
Type: universiteitsgebouwen;
Opdrachtgever: Dienst Landsgebouwen
Uitgevoerd: nee
Architecten: Bremer, G.C. (Landsgebouwen Tweede District), 1919, 1920;
Adres: Doelenstraat, Delft;
Archiefgegevens: NAi/TENT inv.nr. 48 (foto, Wereldtentoonstelling te Parijs 1925, inv.nr. I 1092)
Bijzonderheden:

Sinds het uitbrengen aan de Polytechnische School te Delft (1898) van de nota van rijksbouwmeester J. van Lokhorst (1844-1906) betreffende de uitbreiding van de lokaliteit werden voortdurend plannen gemaakt om de gebouwen van de school te verbeteren. In de jaren 1906-1907, toen de school te Delft tot hogeschool werd verheven, stelde H.J. Evers een systematisch bouwplan op. Over dat plan boog zich toen J.A.W. Vrijman (1865-1954), in die tijd de rechterhand van Van Lokhorst en later rijksbouwmeester voor de Onderwijsgebouwen. Vrijwel alle gebouwen in Delft uit die periode werden door hem ontworpen. Vrijmans architectuuropvattingen waren bijzonder conservatief en hij kreeg steeds meer kritiek van de studenten. In 1914 vroeg de minister de afdeling Bouwkunde om bouwplannen voor een nieuw gebouw. Vijf jaar later kwam een verzoek van de studenten aan de minister om het ontwerp voor het nieuwe gebouw te gunnen aan een architect die qua gave als kunstenaar en qua visie overeenstemde met de architectuur die men in die tijd mocht verwachten. Uiteindelijk viel de keuze van de minister op Bremer, toen adjunct-rijksbouwmeester bij de Dienst Landsgebouwen voor het Tweede District. In 1920 werd het definitieve plan van Bremer goedgekeurd. De nieuwbouw zou gesitueerd worden naast de Centrale Bibliotheek aan de Doelenstraat. Wegens financi?le problemen ging de bouw echter, tot grote teleurstelling van de studenten, niet door. Het ontwerp werd bij de 'Bouwkunst - tentoonstelling 1893-1923' te Amsterdam gepresenteerd als 'uitstekend, sober en wel doorwerkt' (Bouwkundig Weekblad (1923) 38, 396). Een foto en tekening van dit ontwerp, die bij de Expo van Parijs van 1925 werden gepresenteerd, zijn te onduidelijk om een stilistische analyse te maken.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...