Naam: Concertzaal Odeon Amsterdam
Type: concertgebouwen;
Opdrachtgever: Eduard Croese
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: T?tar van Elven, M.G., 1837, 1838, verbouwing-; Vingboons, Ph., 1662;
Bijdragen: P. van Vlissingen en Dudok van Heel -verwarming-, J.P. Giraud -decoratiewerk-, Texeira de Mattos -marmerwerk-, Sevenbergen, De Lanoy en Verveer & Co. -ijzerwerk-, J.H. Martens -stukadoorswerk-, C. Plaat -metaalwerk-, Dekker, J.E. -timmerwerk-,
Adres: Singel 460, 1017AW, Amsterdam;
Bijzonderheden:

Het koopmanshuis aan de Singel 460 werd gebouwd in 1662 door Philip Vingboons en droeg de naam 'Nuerenburg'. In 1837-1838 is Nuerenburg verbouwd tot concertzaal. Bij die verbouwing werd de naam van het pand gewijzigd in Odeon, zoals nog steeds valt te lezen in de gevelsteen. Hij verwijderde onder andere de stoep, bracht een nieuwe pui aan en plaatste een nieuwe trap naar de bel-etage in de vestibule. De belangrijkste verandering in het interieur was het ontwerp van een grote muziekzaal op de verdieping. Daarvoor werden de eerste, tweede en derde verdieping samengevoegd, zodat een hoge open ruimte ontstond. Uiteraard gingen daarbij de oorspronkelijke balklagen en vloeren verloren. Om de concertzaal te realiseren, werden ook de binnenplaats en het tussenlid voor de verbouwing opgeofferd. De monumentale concertzaal werd feestelijk ingewijd op 17 oktober 1838. De muziek- en zangzaal is 8 bij 28 meter lang en loopt aan beide zijden uit in een nis met twee gecanneleerde zuilen. Tegenover het orkest bevinden zich twee loges. De wanden zijn feestelijk gedecoreerd met gecanneleerde pilasters met gestukte en beschilderde panelen ertussen. Ook het plafond is rijk voorzien van laatempire siermotieven. De zaal heeft 622 zitplaatsen en kan met staanplaatsen meegerekend ongeveer 800 personen bevatten. Beneden in het gebouw bevinden zich nog een aantal kleine zijkamers, buffetvertrek en een kleinere zaal, die gebruikt kunnen worden voor repetities, kleine concerten, danspartijen en dergelijke. Vanuit de zijkamer kan via een losse trap het orkest bereikt worden. Achterin de gang bevindt zich een royale trap die naar de grote zaal leidt. Door het wegbreken van de stoep kon de ingangshal met binnentrap vergroot worden waarbij de zeventiende-eeuwse muurdecoratie werd gespaard en aangevuld. Interessant is de discussie in het Algemeen Handelsblad over de ontwerper van de parabolische lijn die ten grondslag ligt aan de muziekzaal Odeon, T?tar van Elven zelf of de Amsterdamse huisonderwijzer Cornelis Amelse. De concertzaal is slechts kort als zodanig in gebruik geweest, maar heeft tal van andere functies gekend. In augustus 1990 werd de zaal getroffen door een brand, maar deze is daarna deels weer gerestaureerd. Thans is de zaal in gebruik als caf?zaal.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...