Naam: Station Hofplein Rotterdam
Type: stations;
Opdrachtgever: Zuidhollandse Electrische Spoorweg Maatschappij (Z.-H.E.S.M.)
Uitgevoerd: ja
Bestaand: nee
Architecten: Stok Wzn., J.P., 1907;
Bijdragen: Tuuk, Eduma van der -beeldhouwwerk-, Gidding, Jaap -tegeltableau-,
Adres: Hofplein, Rotterdam;
Bijzonderheden:

In 1907 kreeg Stok de opdracht een nieuw station aan het Hofplein in Rotterdam te bouwen voor de eerste elektrische trein in Nederland. Het zou een van zijn meest bewonderde werken worden. Het station lag aan een onregelmatig plein, dat in die tijd om verkeerstechnische redenen sterk ter discussie stond. Het station had wat de plattegrond betreft de vorm van een halve cirkel, waarvan de convexe zijde naar het plein was gekeerd en de achterzijde ??n geheel vormde met het spoorviaduct van de lijn Rotterdam-Dordrecht. In het halfronde gedeelte was op de begane grond caf?-restaurant Loos gevestigd, en op de eerste verdieping dienstvertrekken. Daarnaast lagen aan weerszijden doorgangen die naar de centrale hal, loketten en de perrons leidden. Het achterliggende station zelf was als kopstation het eindpunt van de lijn Den Haag-Rotterdam (bekend als de 'Hofpleinlijn'). De gevels waren uitgevoerd in witte verblendsteen, afgewisseld met tegeltableaus van Gidding. Van der Tuuk vervaardigde het beeldhouwwerk rond onder meer de (linker) Neptunuspoort. De centrale verwarming kwam van de firma Geveke & Co. De liften werden geleverd door Stiglers. Ook hier lijkt de gevelopzet praktisch geheel overgenomen te zijn van een gebouw van Richardson: het Ames Building in Boston uit 1882. Dit gebouw heeft eveneens een halfronde plattegrond maar een geheel andere, door de Amerikanen dikwijls toegepaste gevelinvulling. Het drie bouwlagen tellende gebouw heeft op de begane grond vijf grote geschakelde rondbogen. In de tweede verdieping is het aantal opgelopen tot dertien kleinere rondbogen om in de derde verdieping te verdubbelen tot 26. Deze gevelopbouw heeft wederom sterke gelijkenis met de opbouw van een Romeins aquaduct. Stok had echter een veel eenvoudiger oplossing bedacht. Het station telde twee bouwlagen waarbij de aaneengeschakelde rondbogen over beide verdiepingen doorliepen. Opmerkelijk is de overeenkomst van de middelste topgevels in beide ontwerpen, maar ook hier verschilt de invulling daarvan. In het werk dat Stok na 1907 produceerde zijn de 'arcaded' rondbogen verdwenen. Het neo-romanesque bleek uit de mode te zijn. Het station werd in de Tweede Wereldoorlog geheel verwoest en vervangen door een station van S. van Ravensteijn, dat later wederom vervangen werd.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...