Naam: Kerkgebouw Remonstrantse Gemeente Rotterdam
Type: kerken;
Opdrachtgever: Remonstrantse Gemeente Rotterdam
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Stok Wzn., J.P., 1896; Evers, H., 1896;
Bijdragen: onbekend -uitvoering-, Fachinna (Parijs) -moza?eken-, L. de Contini (Brussel) -glas-in-lood-, Firma Braat -smeedijzeren versieringen-,
Adres: Westersingel 76, 3015CH, Rotterdam;
Bijzonderheden:

De gedachte voor een nieuwe kerk voor de remonstrantse gemeente ontstond in 1879 nadat het oude gebouw voor de elfde maal was overstroomd. Enkele jaren overwoog men herstel, maar in 1883 kwam men tot de conclusie dat nieuwbouw onvermijdelijk was. Er kwamen drie ontwerpen ter tafel, maar tot uitvoering kwam het niet. Pas na nog een forse overstroming, vlak voor 1894, werd definitief besloten tot nieuwbouw. In eerste instantie kreeg Henri Evers (1855-1929) de opdracht, die de medewerking van Stok inriep.Stok werkte sinds de jaren '80 voor de Remonstrantse Gemeente, samen met A.W. van Dam. Van Dam was inmiddels over de zeventig en trok zich terug. In zijn plaats werd naast Stok H. Evers aangetrokken, die een goede bekende was van een van de predikanten van de kerk.Zij ontwierpen aanvankelijk een nieuwe kerk op de plaats van de oude. Toen het Rotterdamse gemeentebestuur van het plan hoorde, kwam een heel ander voorstel ter tafel. Rotterdam wilde namelijk de beurs uitbreiden en de gronden van de remonstrantse gemeente daarvoor gebruiken. In 1895 kwam men tot de overeenstemming over een grondruil en besloot de kerkenraad tot de bouw van de kerk aan de Westersingel in het verlengde van de Witte de Withstraat. De architecten ontwierpen een centraalbouw gebaseerd op een Grieks kruis. Uitgangspunt voor de decoratie was een verbinding tussen vorm en constructie, met als gevolg dat de materialen in alle eerlijkheid getoond moesten worden, onder meer door de voor die tijd ongebruikelijke toepassing van smeedijzer in het interieur. Voor de gevelbekleding werd een combinatie van romaanse, renaissance- en Jugendstilmotieven en sculpturen gebruikt. Inwendig werd moza?eken van Fachinna en Art Nouveau-achtig glas-in-lood van L. de Contini verwerkt. Aan de achterzijde kwamen een raadskamer en kosterwoning. Op 23 mei 1897 werd de kerk ingewijd.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...