Naam: winkelstraat De Lijnbaan Rotterdam
Type: winkelstraten;
Opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Duyn, van, 1950, woningbouw-; Landers, J.P., 1950, woningbouw-; Krijgsman, 1950, woningbouw-; Bakker, 1950, woningbouw-; Maaskant, 1950, woningbouw-; Bakema, J.B. (Van den Broek & Bakema), 1950, winkelstraat-; Broek, J.H. van den (Van den Broek & Bakema), 1950, winkelstraat-; Embden, van, 1950, stedebouwkundig concept-; Fledderus, R.H. (Gemeente Rotterdam), 1950, stedebouwkundig concept-; Traa, van C. (Gemeente Rotterdam), 1950, stedebouwkundig concept-;
Adres: De Lijnbaan, 3012, Rotterdam;
Bijzonderheden:

De conceptie van dit project was reeds in het basisplan vastgelegd. De lijnbaan is echter pas in een later stadium tot stand gekomen. De formule welke aan de basis staat van dit plan is afkomstig van de Dienst van Stadsontwikkeling. Het lijnbaanconcept is ontwikkeld door van Traa, adviseur prof. van Embden en de toen nog ambtelijk architect Rein H. Fledderus. Het concept moest de noodwinkels vervangen. De ontwerpers stelden dat het van groot belang was dat men ongehinderd door het verkeer zou kunnen winkelen. Expeditie vond hierom aan de achterzijde van de winkels plaats. Een winkelfront constant onderbroken door de verschillende winkelportieken werd gezien als geen goede oplossing en zou bovendien qua uitvoering te lang duren. Het zou een lange laagbouw winkelstraat worden aan de Coolsingel met ten westen drie hoogbouwhoven en daartussen de expeditiezone. De winkel en woonfuncties werden van elkaar losgekoppeld. Om tot enige eenheid te komen werd de afspraak gemaakt dat bij collectieve uitvoering van het geheel de winkeliers vrij zouden zijn in de uitvoering van het puifont. Beschuttende luifels als waarborging van de eenheid werden voor de winkels verplicht gesteld. De uiteindelijke uitwerking van het project is uitbesteedt aan het bureau van den Broek en Bakema.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...