Naam: Eerste Openluchtschool voor het Gezonde Kind Cliostraat 36-40 Amsterdam
Type: dienstgebouwen; ,meubilair; ,poortgebouwen; ,scholen (bouwwerken);
Opdrachtgever: Vereniging voor openluchtscholen
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Peeters, J.M., 1983, verbouwing-; Komter, A., 1955, restauratie centrale verwarming, vloeren, daken, h-; onbekend (Cuypers (Cuypers, J.Th.J., Cuypers jr., P.)), 1937, 1939, uitbreiding-; Bijvoet, A.M., 1927, 1931; Duiker, J., 1927, 1931;
Bijdragen: Nationale Beton- en Bouwmaatschappij -uitvoering-,
Adres: Cliostraat 36-40, Amsterdam;
Archiefgegevens: NAi/DUIK 83 tekeningen nrs.1-10a (1 situatie, 1a situatie, kadastraal uittreksel
Bijzonderheden:

Het eerst ontwerp van Duiker en Bijvoet voor een openluchtschool voor het gezonde kind in Amsterdam werd gesitueerd in een parkachtige omgeving. Het plan werd niet uitgevoerd, maar bereidde de weg voor de opdracht aan Duiker voor de openluchtschool voor het gezonde kind in een stedelijke omgeving aan de Cliostraat. Het werd ��n van Duikers belangrijkste werken. Zijn idealen over de architectonische vormgeving van een gezondere samenleving heeft hij in deze school tot uiting gebracht. Hij maakte zes plannen voor het schoolgebouw en vier voor het poortgebouw. De locatie is een binnenterrein van een gesloten woonblok aan de Cliostraat. Doorslaggevend argument voor deze locatie lijkt eerder van financi�le dan van esthetische aard te zijn. De school zou met zijn Nieuw Zakelijke uitstraling esthetisch gezien niet passen in Plan Zuid en daarom uit het zicht geplaatst zijn. Over deze bewering bestaan slechts suggesties en geen harde feiten die met behulp van documenten gestaafd kunnen worden. Het schoolgebouw is opgetrokken uit glasgevels in stalen draairamen met en betonskelet van T-kolommen en uitkragende vloeren. Er was vloerverwarming zodat ook in de winter de ramen open zouden kunnen. En er kon zelfs buiten op de terrassen in de openluchtlokalen les gegeven worden.Door het schoolgebouw diagonaal te verdraaien en de hoekkolommen te verplaatsen naar het midden van de wanden kon er een zeer slank betonskelet worden toegepast met smalle stalen kozijnen en veel glas. Het resultaat was een helder en transparant schoolgebouw van drie verdiepingen met een dakterras. Op elke verdieping zijn steeds twee binnenlokalen en een lokaal in de openlucht, op het dakterras is ruimte voor twee lokalen in de open lucht. Volgens A. Boeken heeft Duiker de vraag: 'Hoe krijg ik zoveel mogelijk licht in de lokalen?' zo goed mogelijk opgelost door de lokalen twee aan twee met een punt tegen het centrale trappenhuis te ontwerpen, waardoor bijna het gehele oppervlak der vier klassewanden geheel aan de buitenlucht kwam te liggen.'Bij dit schoolgebouw hoorden ook een poortgebouw dat ditect aan de straatzijde lag en ruimte bood voor een conci�rgewoning, een woning voor de hoofdonderwijzer, een handvaardigheidlokaal en een rijwielstalling. De schoolmeubelen zijn door Duiker ontworpen, waarvan enkele exemplaren behouden zijn, zoals een grote tafel, een kleine tafel en stoel, kapstokhaken en een wandklok. De vlkoerverwarming is inmiddels vervangen door centrale verwarming met radiatoren. De Openluchtschool is gerestaureerd en verbouwd en heeft de status van Rijksmonument gekregen.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...