Naam: Avro-studio 's Gravezandseweg 52 Hilversum
Type: omroepstudio's;
Opdrachtgever: Omroepvereniging Avro
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Merkelbach, B. (Merkelbach & Karsten), 1936; Karsten, Ch. (Merkelbach & Karsten), 1936; Bodon, A. (Merkelbach & Karsten), 1938, orkeststoel-; Bodon, A. (Merkelbach & Karsten), 1940, bouwkundig toezicht en interieur-; Merkelbach, B. (Merkelbach & Karsten), 1940, uitbreiding-; Karsten, Ch. (Merkelbach & Karsten), 1940, uitbreiding-;
Bijdragen: Fa. Fokkens te Arnhem -uitvoering-, Fa. Fokkens te Arnhem -uitvoering-,
Adres: 's Gravezandseweg 52, Hilversum;
Archiefgegevens: NAi/BODO f1006
Bijzonderheden:

Bodon had als chef de bureau van het architectenbureau Merkelbach en Karsten een groot aandeel in de detaillering en de inrichting van de Avro-studio.De uitbreiding uit 1940, die door dezelfde architecten verricht is als het oorspronkelijk ontwerp, toont een zwieriger, meer decoratieve architectuur, kenmerkend voor de crisis in het functionalisme eind jaren dertig. G.H. Holt meende dat er wat betreft de detaillering en materiaalkeuze der interieurs en de vormgeving duidelijk vooruitgang is geboekt, waarbij zeker de invloed van architect A. Bodon te bespeuren viel, met wie Merkelbach en Karsten deze uitbreidingen hadden ontworpen. Hoewel de uitbreiding van de Avro-studio door sommigen wordt gezien als een afwijking van het beginselmanifest van 'De 8' met de stelling : ''De 8' is a-aesthetisch', meent Ben Rebel dat de uitbundige vormgeving van de grote ingangshal te verdedigen valt met functionalistische argumenten, omdat het hier gaat om een hal die toegang moet verlenen aan een 'amusementsfabriek'. De door Bodon ontworpen orkeststoel is een voorbeeld van puur functionalistische meubelkunst.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...