Naam: | Centraal Station Arnhem |
Type: | Stations; |
Opdrachtgever: | Prorail bv |
Uitgevoerd: | ja |
Bestaand: | ja |
Architecten: | Berkel, Ben van (UN Studio), 2000, 2015; |
Bijdragen: | ArupLighting -adviseur verlichting-, Besix-Welling -aannemer-, Bouwcombinatie BAM Ballast -aannemer-, Bouwcombinatie OV-Terminal -aannemer-, Arcadis -adviseur installaties-, |
Adres: | Willemsplein, 6811 KA, Arnhem; |
Het nieuwe station in Arnhem, dat in totaal 37,5 miljoen euro heeft gekost, is het resultaat van een bijna twintig jaar durend ambitieus project. UN Studio is het brein achter het masterplan voor één van de grootste naoorlogse herontwikkelingsprojecten in Arnhem. Het nieuwe stationsgebouw, dat commerciële functies en een conferentiecentrum huisvest, staat in verbinding met de nabijgelegen kantoren, het stadscentrum, een ondergrondse parkeergarage en het park Sonsbeek. De architectuur, geinspireerd door het wiskundige concept van een klein-fles, heeft als doel het vervagen van de overgang tussen binnen en buiten, waardoor het stedelijk landschap zich in het interieur van de stationshal lijkt door te zetten. De structuur van het dak en de gedraaide kolom was enkel mogelijk door het vervangen van traditionele constructiemethoden en materialen. Zo werd beton, dat in eerste instantie zou worden gebruikt, vervangen door veel lichter staal en zijn er op innovatieve wijze scheepsbouwtechnieken ingezet voor de constructie. Na een intensieve studie van passagiersstromen en transportmethoden, stelde UN Studio dat het nieuwe stationsgebouw volledig zou moeten voldoen aan de 21ste-eeuwse manier van vervoer. Daarbij zou het station een transfermachine moeten worden, welke het gehele spectrum van openbaar vervoer zou moeten omvatten. In samenwerking met Arup werd er een kolomloze ruimte ontwikkeld, waarvan de vormgeving is gebaseerd op de intuitieve wijze waarop mensen zich door de ruimte bewegen.