Naam: R.K. Kerk H. Catharina Stratumseind Eindhoven
Type: kerken;
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Cuypers, P.J.H., 1858, 1882; Cuypers, J.Th.J.; Bever, C.H. de;
Bijdragen: Cuypers &, amp, Co. -decoratie-,
Adres: Stratumseind 2, 5611 ES, Eindhoven;
Archiefgegevens: NAi/CUBA t13.1, t13.2, ph13, ph13.1, ph13.2, d13 (tekeningen, foto's, documentat
Bijzonderheden:

Voorafgaand aan de bouw van de Sint-Catharinakerk realiseerde Pierre Cuypers in 1858 een noodkerk in Eindhoven, echter van deze kerk is niets overgebleven. In 1859 werd begonnen met de bouw van de Sint-Catharinakerk met Pierre Cuypers als belangrijkste architect. Op een tekening van een moza?ekvloer wordt J.Th.J. Cuypers als architect van de doopkapel genoemd. Ook zijn er stempels van de firma Cuypers & Co. aangetroffen op diverse tekeningen, en aangenomen mag worden dat zij verantwoordelijk waren voor de decoratie van het interieur. De Catharinakerk wordt veelal beschouwd als het hoogtepunt van de vroege periode van Cuypers' carri?re. De driebeukige kruisbasiliek heeft een koor met drie straalkapellen en een fa?ade met drie toegangspoorten en twee verschillende gedecoreerde torens. In het exterieur wordt baksteen met natuursteen afgewisseld, waardoor een grote rijkheid in de detaillering is verkregen. Het interieur bestaat uit beschilderde baksteen. Het ontwerp was gebaseerd op de dertiende-eeuwse Franse gotische kerken, met name die van Chartres en Reims. Bij het ontwerpen van de Sint-Catharinakerk maakte Cuypers veel gebruik van de idee?n betreffende het symbolisme in de gotiek, gepubliceerd in het door zijn goede vriend Alberdingk Thijm geschreven boekje 'De Heilige Linie'. Alberdingk Thijm was ??n van de leidinggevende figuren in de beweging die streed voor gelijke rechten voor de katholieke bevolking. In ??n opzicht echter week Cuypers van deze idee?n over de juiste toepassing van symboliek in de gotische bouwstijl af, het koor van de kerk is namelijk niet geori?nteerd op het oosten. Het verschillende uiterlijk van de torens is een idee dat Cuypers bewust navolgde. Alberdingk Thijm was er namelijk van overtuigd dat er een verborgen symboliek bestond in de middeleeuwse bouwkunst, die reeds lang geleden verloren was gegaan. Een dergelijk verschil tussen twee torens kwam namelijk veel voor bij de oude Franse gotische kerken. Voor de kerk in Eindhoven ontwierp Cuypers tweetorens van ieder 70 meter hoog. De zuidelijke toren is de meest verfijnde van de twee en is een representatie van de Ivoren Toren, het symbool voor de maagdelijke Maria. De noordelijke toren heeft een meer defensief uiterlijk en stelt de Toren van David voor, symbool van kracht. Tegenwoordig is de algemene opinie dat het verschil tussen twee torens van een gotische kerk in de Middeleeuwen voornamelijk werd veroorzaakt door economische oorzaken, maar Alberdingk Thijm beschikte in zijn tijd nog niet over deze wetenschap. Ook in de roosvensters die zijn toegepast in de west- en transeptgevels en in de lichtbeuk van het middenschip is veel symboliek terug te vinden; veelal wordt de heilige Catharina erin uitgebeeld, met een wiel als haar attribuut.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...