Naam: R.K. Kerk Onbevlekt Hart van Maria (Fatimakerk) Coenraed Abelstraat 31a Weert
Type: kerken;
Opdrachtgever: Kerkbestuur parochie van Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Weegels, P.H., 1953;
Bijdragen: Gijbels, P.M. -uitvoering-, Ingenieursbureau Henri Huydts -constructieberekening koepel-, Geleuker, C. van -hardhouten deuren-, Eyck, C. -glas-in-loodramen-, Brouwer -glas-in-loodramen-, Brouwer -moza?ek-,
Adres: Coenraed Abelstraat 31a, 6001 VJ, Weert;
Archiefgegevens: Gemeentearchief Weert/aanbestedingen Weegels vanaf oktober 1950
Bijzonderheden:

Deze door Weegels ontworpen kerk wordt beschouwd als ??n van zijn meesterwerken. Hier wijkt hij af van zijn eerdere meer klassieke ontwerpen voor kerken door o.a. het waaiervormige schip, ge?nspireerd op ontwerpen van de Zwitserse architecten Fritz Metzger (Sint-Fanciscuskerk in Riehen 1950) en Hermann Bauer, die experimenteerden met dit soort plattegronden. Het was een modern en gewaagd ontwerp dat vooral in de beginjaren niet altijd even goed ontvangen werd en ook bij de bouwaanvraag enige vertraging opliep. Door de jaren heen werd het gebouw echter steeds meer gewaardeerd om zijn functionaliteit en ook het verfrissende ontwerp. Een ontwerp dat is opgezet volgens de richtlijnen van het Vaticaan uit de jaren vijftig, welke het ontwerpen van moderne kerken en nieuwe vormen wilde stimuleren, omdat ook de kerkenbouw met haar tijd mee moest gaan.
De kerk van de 'Onbevlekt Hart van Maria' parochie wordt doorgaans de Fatimakerk genoemd. Zij is het middelpunt van de naoorlogse wijk Tuindorp (ook wel Molenpoort), nu beter bekend als de wijk Fatima. Weegels ontwierp van 1946-1955 in deze wijk verschillende scholen en woningbouwprojecten, met als kern de Fatimakerk en later toegevoegde pastorie; alles werd zoveel mogelijk rond een groot grasveld geplaatst, waardoor een duidelijk kerkeiland ontstond.
De kerk is ontworpen met een groot waaiervormig schip, met cirkelvormige bankenrijen voor ongeveer 800 kerkgangers, dat licht afloopt en uitkijkt op het cirkelvormige koor. Op deze manier was er meer contact tussen kerkgangers en de priester bij het geheel vrijstaande en verhoogde altaar. Dat de priester met het gezicht naar het publiek de mis voordroeg was een nieuw fenomeen waarmee in die tijd veel werd ge?xperimenteerd door ontwerpers (zo ook door Weegels), maar eigenlijk pas in 1957 volledig geaccepteerd werd door het Vaticaan.
De hoofdentree, geflankeerd door twee kleinere ingangen, is gesitueerd in het midden van de rond gevormde gevel aan de breedste zijde van het schip . Aan de smalste kant van de 'waaiervorm' bevindt zich boven het koor een ronde toren, met lichtkoepel, waarop een ronde open klokken toren staat. Constructief was dit een complex ontwerp en daarom was de expertise van Ingenieursbureau Henri Huydts uit Maastricht nodig om alles door te rekenen.
De kerk is opgetrokken uit schoon metselwerk, waarbij Weegels zowel in het interieur als in het exterieur veel gebruik maakte van rondbogen: in de raamopeningen en ook de gemetselde 'triomfboog' tussen het schip en het koor. Maar ook in de klokkentoren en in het plafond van het schip. Het plafond is geconstrueerd met negen stalen liggers die het dak dragen, waartussen een soort langgestrekte troggewelven van gestuct steengaas, van het breedste deel van de 'waaiervorm' naar het koor toe versmallen.
Om het beeld van de kerk sober en eenduidig te houden, ontwierp Weegels behalve het gebouw zelf ook het interieur. Hij ontwierp de vaste onderdelen, zoals het hoofdaltaar, het tabernakelaltaar en de communiebank, maar ook de kerkbanken, de credenstafel, biechtstoelen en ander meubilair, zoals bankjes voor priesters en misdienaars.
Nadat de kerk in 1955 in gebruik was genomen, zijn er verschillende kunstwerken aan het interieur toegevoegd. Zo werden verschillende glas-in-loodramen van Charles Eyck en Hugo Brouwer geplaatst en ook het grote marmermoza?ek van Hugo Brouwer, dat de gehele apsiswand beslaat.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...