Naam: Theater in Charkow (ontwerp H. Salomonson)
Type: Theaters;
Uitgevoerd: nee
Architecten: Salomonson, H., 1932;
Archiefgegevens: NAi/SALO 18, 612
Bijzonderheden:

Hein Salomonson was in 1931 en 1932 met onderbrekingen werkzaam op het bureau van de architect Egon Riss in Wenen. Naast zijn werk ging hij regelmatig naar het theater en de opera. In 1932 maakte hij een studieontwerp voor een theater met 3000 plaatsen, ge?nspireerd door een internationale prijsvraag voor een groot theater in Charkow in Rusland, waaraan onder andere Walter Gropius en Marcel Breuer hadden meegedaan. Voor de theaterstudie putte hij onder andere uit zijn eigen bezoeken en uit een boek over theaterbouw. Salomonson schreef omstreeks 1986 over deze theaterstudie: ?Na 2 studiejaren bij Josef Hoffmann, enige tijd op een architectenbureau, waar het werk mij niet boeide. Het theaterleven in deze stad van barre tegenstellingen maakte grote indruk. In deze jaren verschenen verschillende theaterprojecten, o.a. voor de prijsvraag van Charkow. Zo werd ik bewogen door deze studie.? Het ontwerp werd in 1933 gepubliceerd in het tijdschrift l?Architecture d?Aujourd?hui (Egon Riss was correspondent van dit Franse blad) onder de titel ?Etude pour un th??tre moderne?, met een toelichting door Salomonson, geschreven in een op Le Corbusier ge?nspireerde stijl. Het artikel opent: ?Le th??tre signifie pour l?homme l?accomplisement artistique des d?sirs qu?il ne peut r?aliser dans sa vie. Chaque ?poque construit des th??tres par lesquels elle nous r?v?le sa structure spirituelle et ses d?sirs, m?me inconscients quelquefois.? De jonge architect benaderde de ontwerpopgave als een sociaal vraagstuk en benadrukte: 'Nos idees modernes exigent des r?alisations modernes et notre th??tre doit renfermer: La spiritualisation la plus parfaite des moyens techniques modernes les plus d?velopp?s.? Het ontwerp voor het theater omvat een doorsnede, een plattegrond en een maquette. Het gebouw is functionalistisch van opzet met vrij in de ruimte geplaatste functies zoals een wigvormige theaterzaal, over drie etages, en los daarvan een transparante cilinder met het trappenhuis en de foyers. In een ander bouwdeel waren de vertrekken voor artiesten, administratie, decors en techniek gedacht. Het ontwerp is in opzet en vorm sterk ge?nspireerd op Le Corbusier (zoals zijn ontwerpen voor de Volkenbond en de Centrosoyuz in 1927-1928). Het motief van de transparante cilinder met het trappenhuis en de foyers, als het ware een ?opengewerkte hoedendoos?, zijn ontleend aan Le Corbusier. Ook het scheiden van functies en de aandacht voor vervoer en circulatie zijn typerend.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...