Naam: Spoorwegstation 'Beurs' Beursplein Rotterdam
Type: spoorwegstations;
Opdrachtgever: Nederlandse Spoorwegen
Uitgevoerd: ja
Bestaand: nee
Architecten: Ravesteyn, S. van, 1934, verbouwing-; Ravesteyn, S. van, 1956, verbouwing-;
Adres: Beursplein, Rotterdam;
Archiefgegevens: NAi/RAVE 66;NAi/TENT nc 116,148;NAi/fotocollectie S. van Ravesteyn 007240,010069
Bijzonderheden:

De verbouwing was nodig in verband met de electrificering van de lijn Rotterdam-Dordrecht in aansluiting op de lijn Amsterdam-Rotterdam. Het betreft hier de verbouwing van de perrons en de hal, en de bouw van een nieuwe tunnel (inclusief opgang naar de perrons). Tevens werden pijlers en bruggen vernieuwd. Bij de verbouwing werden enkele van de neo-classicistische, gietijzeren kolommen gespaard en op elegante wijze opgenomen tussen de trappen. De trappen volgen op natuurlijke wijze de richting van het verkeer. Een eenvoudig hekje scheidt de vertrekkende en aankomende reizigers. "Het oog wordt bekoord en de beenen worden langs den kortsten en gerieflijksten weg naar de perrons geleid. Want vloeiend en gemakkelijk is de breede halfcircelvormige trap en deze gebogen looplijn is heel wat gemakkelijker dan de oude houten trap met haar hoeken. Daarom noodig ik u uit om een heildronk te wijden aan de gebogen lijn, want met een variante op het bekende gezegde: de graaf is niet dood, hij leeft, kunt gij met nog meer recht zeggen de moderne architectuur is niet vierkant, zij leeft, en gij helpt dan terzelfdentijd mede de moderne architectuur van een waan en een impopulariteit te bevrijden". Het gebouw werd in 1940 zwaar beschadigd. In de periode 1952-53 is de schade hersteld, waarna het station onder de naam 'Blaak' verder dienst deed. Afgebroken in 1974.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...