Naam: Bruggen, viaduct en onderdoorgangen spoorlijn Heerlen-Schin op Geul
Type: spoorbruggen; ,tunnels;
Opdrachtgever: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen
Uitgevoerd: ja
Bestaand: ja
Architecten: Heukelom, G.W. van (Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen), 1913;
Adres: , Klimmen;
Bijzonderheden:

De aanleg van de lijn Heerlen-Schin op Geul omvatte behalve de stations, ook de bouw van twee bruggen, die veldwegen over het spoor moesten leiden, twee viaducten voor het spoor zelf en enkele bakstenen onderdoorgangen. Het interessante betonnen viaduct (overbrugging van de Veeweg) over de spoorbaan Heerlen- Schin op Geul is in 1997 als Rijksmonument geregistreerd. Het heeft drie overspanningen, wat in Nederland zeer zeldzaam is. Bovendien zijn staande korfbogen toegepast in plaats van paraboolvormige bogen, zoals gebruikelijk is. Voor deze constructie werd gekozen in verband met de bodemgesteldheid ter plaatse. De cirkelvormige gewelven zouden weinig zijwaartse druk uitoefenen op de Limburgse klei ter plaatse. Het is onduidelijk of dit viaduct een ontwerp van Van Heukelom is. Deze wordt in de bronnen nergens expliciet als ontwerper genoemd. Tegenwoordig staat het viaduct op naam van ir. Ch.H.J. Driessen, die in 1915 de constructie uitvoerig beschreef in een artikel in De Ingenieur. De tweede brug, ten behoeve van de weg naar Schin op Geul, kreeg een enkele paraboolvormige boog van 40 meter overspanning. Omdat de landhoofden van deze brug konden steunen op vaste mergelrots, was hier wel een constructie mogelijk, die grote zijwaartse druk uitoefende. Voor het spoor zelf werden viaducten aangelegd over de Coulenbergweg en de Emender Weg. Beide viaducten hebben zogenaamde kofferlandhoofden, zoals die ook in de lijn Eindhoven-Weert werden toegepast.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...