Naam: Groothandelsgebouw Rotterdam Stationsplein
Type: groothandelsgebouwen;
Opdrachtgever: Groothandelsgebouw NV Rotterdam
Uitgevoerd: nee
Architecten: H.A. Maaskant (Van Tijen & Maaskant); J. Steensma; W. Wissing (1945, 1952); Dijkstra, Tj. (Architectenbureau Dijkstra), 1992, renovatiestudie (niet uitgevoerd)-; Van Hoorn, A. (Kruisheer Partners Consultants Rotterdam), 1992; Hoogendoorn, K. (Adviesbureau Peutz & Associes bv Zoetermeer), 1992; Halmos, G.G.B. (Halmos bv adviseurs Den Haag), 1992; Krijgsman, A. (Adviesbureau voor Bouwtechniek Arnhem), 1992; J.van Stigt en A. Van Stigt;
Adres: Stationsplein 45, 3001 GB, Rotterdam;
Archiefgegevens: archief Dijkstra/9203
Bijzonderheden:

Op 29 juni 1992 sloot Dijkstra de eerste fase af van een onderzoek naar de mogelijkheden tot renovatie van het Groothandelsgebouw te Rotterdam. Dit gebouw, dat door Maaskant is ontworpen kort na Tweede Wereldoorlog, moest van de exploitant van het gebouw aangepast worden aan nieuwe eisen. Naast de verschillende zelfstandige ingangen moest er een goed controleerbare hoofdingang komen. De opslagruimten aan de binnenhoven en de verhoogde ontsluitingsweg die diende voor de bevoorrading daarvan, konden in de verbouwing worden betrokken. Het resultaat was het rapport Onderzoek Structuurplan Groothandelsgebouw. De eerste fase betrof het opstellen van acht modellen voor de aanpak van de renovatie. Uiteindelijk bleek 'model 7' het meest geschikt. In fase 2 is dit model op enkele onderdelen gewijzigd. Op aanbeveling van de Raad van Commissarissen van Groothandelsgebouwen nv werd besloten dit model verder uit te werken tot een structuurplan. Bijzondere aandacht moest daarbij worden gegeven aan het ontwikkelen van een aantal opties voor de renovatie van de technische installaties en voor de aanpassingen en uitbreidingen die deze installaties moesten ondergaan om model 7 te kunnen realiseren. Dit deel van het onderzoek werd uitgevoerd tussen oktober 1992 en februari 1993.Het Groothandelsgebouw bestaat uit drie afzonderlijke delen met elk een eigen binnenplaats. Deze binnenplaatsen werden in model 7 overdekt door een licht geconstrueerde, geheel transparante glaskap. Door deze overkapping zouden de binnenplaatsen in alle jaargetijden bruikbaar zijn. De verhoogde bevoorradingsweg zou als centrale ontsluitingsweg voor gebruikers en bezoekers gaan dienen. Samen met de overkapte binnenplaatsen zou zo een centrale verbindingsstraat in het gebouw ontstaan. De oprit naar de transportweg zou worden gesloopt, om plaats te maken voor roltrappen en hellingbanen in de eerste overkapte binnenplaats. Aan de Conradstraat zou via een nieuwe achteringang, de externe parkeergarage bereikbaar worden. Het plan ontmoette weerstand bij de Rotterdamse monumentenzorg en werd daarom niet uitgevoerd.

  Literatuur

Illustraties:

Literatuur wordt geladen ...