12/2016 - Berichten - BONAS - Kennisportaal voor Nederlandse architectuur en stedenbouw

BONAS
Kennisportaal voor Nederlandse architectuur en stedenbouw
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

● Nieuw boek over Onno Greiner in BONAS-reeks

BONAS - Kennisportaal voor Nederlandse architectuur en stedenbouw
Gepubliceerd door in nieuwe boeken ·

'Onno Greiner (1924-2010). Een zoektocht naar helderheid en geborgenheid'. Onder deze titel is het 59-ste deel in de BONAS-boekenreeks verschenen. Architect Onno Greiner raakte vooral bekend als ontwerper van theaters in Nederland en Duitsland. Zijn recentste werken waren de vernieuwing van Nederlands bekendste theater, Carré in Amsterdam, en de grote zaal van Theater De Spiegel in Zwolle, een meesterwerk dat door velen als de apotheose van zijn oeuvre wordt beschouwd. Maar naast theaters ontwierp Greiner ook woonhuizen, projecten in het kader van de zorg en kantoorgebouwen. Bij al deze projecten valt op hoe intensief Greiner zich wist in te leven in de beleving van de opdrachtgevers en gebruikers van zijn ontwerpen. Het nieuwe boek telt 256 pagina’s, is rijk geïllustreerd, deels in kleur en kost 29 euro.

Greiner geloofde in de emotionele, psychologische werking van de ruimte op de mens, een overtuiging die hij stellig en in tal van artikelen, interviews en redevoeringen in binnen- en buitenland onder de aandacht bracht. Gebouwen alleen bekijken vanuit materiële, meetbare of technische aspecten betekende voor hem een niet te tolereren reductie van het vak. De invloed van de ruimte op de mens noemde hij de 'immateriële functie' van de architectuur.
Zekerheid, in de zin van geborgenheid, duidelijkheid en helderheid, waren belangrijke uitgangspunten in alle projecten. Deze uitgangspunten brachten Greiner ertoe optimale oriëntatiemogelijkheden voor bewoners, gebruikers en bezoekers te ontwerpen. Door middel van zichtlijnen, centrale ruimten en daglicht wist hij de gebruikers door zijn programmatisch vaak complexe gebouwen te loodsen. Zorgvuldig ontworpen fysieke en visuele verbindingen tussen binnen en buiten versterken de oriëntatie van de gebruikers. Hij ontwikkelde een ruimtelijke theorie over interactieve theaterzalen die hij in de loop der tijd steeds verfijnde: het ‘Ei' van Greiner.
Eén aspect was voor Greiner nog belangrijker dan contact en communicatie: privacy voor het individu. Zijn woonhuizen, vaak gelegen aan een patio, getuigen hiervan, maar ook de intieme plekken die hij binnen openbare gebouwen en gebouwen met gemeenschappelijke ruimten schiep. De precieze gradatie tussen samen- en alleen-kunnen-zijn werd bij alle ontwerpen nauwkeurig uitgezocht.
Greiner was vooral geïnteresseerd in de binnenruimten. Architectuur, materialen en inrichting zijn vakkundig op elkaar afgestemd. Hierdoor kunnen zelfs kleine, latere aanpassingen verstorend werken. Bijzonder geslaagd zijn de interieurontwerpen voor zijn particuliere woonhuizen. Zorgvuldig en robuust gedetailleerd laten zij zijn intuïtie en ruimtekennis het beste zien.
Andrea Prins studeerde architectuur in Berlijn en Delft en bedrijfskunde aan het NCOI. Ze heeft ruimte ervaring als ontwerper van ecologische, stedenbouwkundige en architectuurprojecten. Daarnaast werkt ze als onderzoeker en auteur. Ze publiceert over de stad, de openbare ruimte, de toekomst van het vakgebied, duurzaamheid en de recente architectuurgeschiedenis.

Met ingang van dit deel verschijnen de nieuwe BONAS-boeken bij Uitgeverij Verloren in Hilversum. Het boek is te bestellen bij de boekhandel of bij de webwinkel van Uitgeverij Verloren op www.verloren.nl. Regelmatig zullen nieuwe delen verschijnen. Het is mogelijk om bij Uitgeverij Verloren op de reeks in te tekenen. Intekenaars betalen voor dit boek 25 in plaats van 29 euro en krijgen de boeken tot wederopzegging portvrij en met korting thuisgestuurd.


Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu